16 lipca 2011

Skansen Taboru Kolejowego w Chabówce



Skansen taboru i urządzeń kolejowych w Chabówce istnieje w 
Chabówce koło Rabki Zdroju od 1993 roku.

Historia Skansenu

Skansen został zlokalizowany na terenie byłej lokomotywowni pochodzącej z końca XIX wieku. W latach rozkwitu kolejnictwa stacjonowało tu 80 parowozów.
W 1976 roku na tzw. zakopiance parowozy zastąpiono lokomotywami elektrycznymi. Od 1986 gromadzono w lokomotywowni w Suchej Beskidzkiej parowozy, wagony, urządzenia kolejowe. W 1993 roku uroczyście otwarto Skansen do którego w latach późniejszych przeniesiono zabytkowy tabor z Suchej Beskidzkiej.

Opis Skansenu

W swoich zbiorach skansen posiada 51 parowozów (w tym 8 czynnych), 25 sprawnych wagonów pasażerskich, 55 wagonów towarowych, 5 pługów odśnieżnych i szereg innych urządzeń. Ogółem zgromadzono 135 różnych zabytkowych pojazdów szynowych i urządzeń do pracy na kolei.
Lokomotywy przeważnie pochodzą z chrzanowskiego Fabloku z lat 50. Niektóre są znacznie starsze, w tym parowóz tendrzak z 1878 roku, najstarszy spośród zachowanych w Polsce parowozów (z prędkością konstrukcyjną 45 km/godz).
Atrakcją jest również skład towarowy używany w filmie Lista Schindlera oraz czynna drezyna, którą jeździli kolejowi dyrektorzy - stary model samochodu Warszawa, po zmianie kół może poruszać się również po drogach.
W izbie pamiątek zgromadzono wiele ciekawych eksponatów i materiałów piśmiennych związanych z historią kolejnictwa.
Na terenie skansenu znajduje się zabytkowa hala lokomotywowni, budynek administracyjny (wraz ze schronami przeciwlotniczymi), piaskownia (obecnie zaadaptowana na hydroforownię), kanały oczystkowe (służące do oczyszczania paleniska z popiołu), żurawie wodne i wyciąg węglowy (służący do nawęglania parowozów).
Skansen prowadzi również działalność hotelarską.

Obsługiwane pociągi

Obecnie Skansen obsługuje jedynie pociągi specjalne; ruch planowy został wstrzymany.
Planowe pociągi retro kursowały na trasach:
  • Chabówka - Mszana Dolna - Chabówka,
  • Chabówka - Dobra k. Limanowej - Chabówka,
  • Chabówka - Zakopane - Chabówka,
  • Kraków Główny - Kraków Nowa Huta - Kraków Główny,
  • Kraków Główny - Wieliczka Rynek - Kraków Główny, jednak ze względu na konieczność wykorzystania dwóch lokomotyw zaprzestano kursowania tego pociągu.
Oprócz stałych kursów, składy z Chabówki prowadzą pociągi z okazji Mikołajek oraz pociągi noworoczne, jak również pociągi na różne kolejowe rocznice. Pociągi dostępne są także na zamówienie np. do produkcji filmów (występowały m.in. w filmach "Lista Schindlera" i "Katyń").
Od kilku lat tabor z Chabówki ponownie uczestniczy w Paradzie Parowozów w Wolsztynie oraz w Parowozjadzie w Chabówce (lub Suchej Beskidzkiej lub Rabce Zarytym).
źródło: Wikipedia

Najciekawsze eksponaty Skansenu Taboru Kolejowego w Chabówce

Parowóz tendrzak TKb

Parowóz tendrzak TKb, zbudowany w niemieckiej wytwórni Schwartzkopf w 1878 roku dla kolei lokalnej Magdeburg - Halberstadt.

Parowóz pospieszny Pt31-64

Parowóz pospieszny Pt31-64, zbudowany w chrzanowskim Fabloku w 1938 roku, reprezentujący najliczniejszą i najbardziej udaną serię polskich parowozów pospiesznych, których budowę z niewielkimi modyfikacjami kontynuowano po II wojnie światowej pod oznaczeniem serii Pt47.

Parowóz towarowy TKt1-63

Parowóz towarowy TKt1-63 budowy niemieckiej z 1916 roku, przeznaczony niegdyś do obsługi pociągów na liniach podgórskich. W PKP obsługiwał m. in. pociągi na trasie Kraków – Zakopane.

Parowóz towarowy TKt3-16

Parowóz towarowy TKt3-16 budowy niemieckiej z 1935 roku, przeznaczony do obsługi pociągów osobowych i towarowych na liniach lokalnych. W PKP obsługiwał m. in. pociągi na górskich liniach z Nowego Sącza, Jasła i Zagórza.

Parowóz towarowy Ty37-17

Parowóz towarowy Ty37-17 zbudowany w zakładach Cegielskiego w Poznaniu w 1938 roku, reprezentujący serię 27 nowoczesnych maszyn budowy przedwojennej, przeznaczonych do obsługi ciężkich pociągów towarowych. Znajdujący się w Chabówce egzemplarz jest jedynym zachowanym w Polsce.

Parowóz Tw12-12

Parowóz Tw12-12 budowy austriackiej (StEG, Wien, 1920 rok), przeznaczony niegdyś do obsługi pociągów na liniach o słabej nawierzchni w dyrekcjach okręgowych: lwowskiej i krakowskiej.

Parowóz towarowy Tr202-19

Parowóz towarowy Tr202-19 budowy angielskiej, jeden z dwóch zachowanych egzemplarzy tej serii. Drugi (Tr202-28) znajduje się w Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku w Jaworzynie Śląskiej.

Parowóz towarowy TKh100-51

Parowóz towarowy TKh100-51 zbudowany w niemieckiej wytwórni Orenstein & Koppel w 1928 roku. Maszyny tej serii obsługiwały pociągi na kolejach lokalnych. Znajdujący się w Chabówce egzemplarz pracował niegdyś na kolei Olesno - Praszka.

Pług wirnikowy z napędem parowym

Pług wirnikowy z napędem parowym, zbudowany w 1943 roku, przeznaczony do odśnieżania torów z głębokich zasp śnieżnych. 

  
źródło: www.pkp-cargo.pl

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Stary Sącz

Pierwsza wzmianka na temat Starego Sącza datowana jest na rok 1257, kiedy to książę krakowsko-sandomierski Bolesław Wstydliwy zapisał...