14 lipca 2011

Wzdłuż Jeziora Solińskiego - 28 km

Jest to fragment niebieskiego szlaku rowerowego. Prowadzi on przez sąsiadujące z Jeziorem Solińskim bieszczadzkie szczyty oraz doliny potoków Wołkowyja i Bereźnica.
   Trasa rozpoczyna się i kończy w Myczkowie prowadząc przez Wolę Matiaszową, Bereźnicę Wyżną, Górzankę, Wołkowyję oraz Polańczyk.
   Nagrodą za wysiłek włożony w jej pokonanie są wspaniałe widoki na panoramę Bieszczadów oraz Jeziora Solińskiego.

Wyprawę rozpoczynamy w Myczkowie, gdzie możemy zobaczyć kościół i cerkiew z 1900 roku.
   Wyruszamy z Myczkowa drogą wojewódzka nr 894 w kierunku Berezki. Droga prowadzi pomiędzy lasami i łąkami aż do obrzeży Berezki, gdzie skręcamy w lewo za przystankiem PKS.
   W tym momencie możemy zboczyć na chwilę z głównej trasy i również niebieskim szlakiem rowerowym przejechać się wokół doliny potoku Głęboki lub też zwiedzić znajdujące się w Berezce umocnienia ziemne dworu Balów, cmentarz wojskowy z lat 1914-15 oraz ruiny cerkwi.
   Wokół samej Berezki prowadzi czerwony szlak rowerowy.Znajdziemy tutaj również pomniki przyrody takie jak wiekowe dęby (trzy) oraz sosna.

Ze wsi Berezki wyruszamy wzdłuż potoku Bereźnica. Minąwszy Wolę Matiaszową mamy okazję podziwiać wznoszący się ponad nami Biały Wierch.
   Dalej poprzez dolinę potoku Bereźnica docieramy do wsi Bereźnica Wyżna, gdzie podziwiamy cerkiew pw. św. Mikołaja, oraz dwukondygnacyjną dzwonnicę konstrukcji słupowej z pochodzącym z 1868 roku dzwonem. Jak również znajdujący się w pobliżu stary cmentarz.
   Teraz kierujemy się na południe ku skrzyżowaniu, z którego widać panoramę Bieszczad. W tym miejscu obieramy azymut na Górzankę. Wieś położoną w dolinie potoku Wołkowyja. We wsi znajduje się grekokatolicka drewniana cerkiew, w której możemy zobaczyć polichromowane figury świętych wycięte z desek.

Na kolejny odcinek szlaku ruszamy dnem doliny, drogą prowadzącą wzdłuż potoku aż do wsi Wołkowyja. Równolegle do odcinka Górzanka - Wołkowyja biegnie mała pętla niebieskiego szlaku rowerowego prowadząca przez szczyt Czaków skąd można zobaczyć odnogę Jeziora Solińskiego.
   W Wołkowyi wyjeżdżamy z powrotem na Małą Obwodnicę Bieszczadzką (droga nr 894) i dalej jedziemy poprzez zalesione wzgórza wokół Jeziora Solińskiego, w kierunku Polańczyka i dalej Myczkowa.

Fragmenty szlaku prowadzące drogą asfaltową możemy pokonać samochodem.